Je bent hier:  > Home

Onderhandelingen cao horeca in het teken van partnerschap

Wo 28 Mrt 2012

Het is niet niks. Vèchten voor de gezonde bedrijvigheid in de horeca in een moeizaam economisch klimaat. Toch is dat precies wat wij wel doen, nu wij over een nieuwe cao onderhandelen met de Koninklijke Horeca Nederland.

Het feit dat consumenten – onze gasten – steeds kritischer worden op de totale kwaliteitsprestatie van horecaondernemingen kunnen wij eigenlijk alleen maar toejuichen.

Horecaprofessionals
Onze gasten vragen om gastvrijheid en professionaliteit. Horecaprofessionals zijn onmisbaar als partners van ondernemers en werkgevers. Echt geïnspireerde horecamensen geven hun gasten een onvergetelijk ‘wow-gevoel’. Zulke tevreden gasten komen zelf graag terug en wijzen anderen op hun eigen topervaring. Tel uit je winst!

Horecaondernemers zijn dus nergens zonder de van hun kruin tot hun tenen geïnspireerde en gemotiveerde medewerkers. Met die motivatie is niets mis: de meeste mensen die besluiten in onze sector te gaan werken, doen dat omdat het werk sterk tot de verbeelding spreekt.

Motivatie
Voor professioneel vakwerk van het moment van hun binnenkomst tot het tijdstip van hun vertrek zijn goed opgeleide professionals nodig, die zich ‘voldoende goed betaald’ en fair behandeld voelen voor hun toegevoegde waarde.

Maar wat is ‘voldoende goed betaald’ eigenlijk? Het antwoord op die vraag luidt dat het loon naar werken voor horecaprofessionals in een gezonde verhouding moet staan tot de salarisniveaus in een aantal andere sectoren.

Inderdaad, geld is voor veel professionals in de horeca misschien niet de belangrijkste motivatie. Aan de andere kant is een slecht salaris en zijn slechte overige arbeidsvoorwaarden wel degelijk een absolute bron van onvrede – een dissatisfier – voor professionals.

Horeca verdient beter
Het is simpel: mensen willen eerlijk en redelijk behandeld worden. Als dat niet goed geregeld is, wordt het besluit om niet in de horeca te gaan werken of weer snel uit de sector te verdwijnen wel erg gemakkelijk. Jammer, maar waar.

Kwaliteitsverlies is iets wat deze sector zich absoluut niet kan permitteren. Veel meer dan ooit gaat het voor onze gasten NU en in de toekomst juist om kwaliteit, kwaliteit en nog eens kwaliteit!

Omdat wij sterk geloven in de impact van geïnspireerde en gemotiveerde horecaprofessionals (WIN) op de gasttevredenheid (WIN) op de horecawinstgevendheid (WINST) zeggen wij: “Horeca Verdient Beter”.

Een gezonde cao
Wij vechten dit voorjaar op een aantal fronten voor een evenwichtige en kerngezonde cao horeca:
1.    Een marktconforme beloning;
2.    Op duurzame samenwerking gerichte flexibele arbeidsrelaties;
3.     Scholing en levensfasebewust beleid;
4.    Een begrijpelijke, leesbare en toegankelijke cao-tekst.

Wij hopen uit de grond van ons hart, én wij verwachten ook eigenlijk wel, dat de ondernemers en werkgevers in de horeca met ons zien, dat een volwassen en volwaardig partnerschap de beste weg is voor ons allemaal samen.

Handelend optreden met dat beeld voor ogen is zó belangrijk!

Deel met anderen:
  • NuJIJ
  • GeenRedactie
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google
  • TwitThis
  • del.icio.us


1 Reactie

Wo 28 Mrt 2012

“Zulke tevreden gasten komen zelf graag terug en wijzen anderen op hun eigen topervaring”

Dat is waar de horeca volgens mij ook om draait. Je moet het in mijn ogen toch meestal hebben van het leveren van goede sfeer en kwaliteit, een goede ervaring zet zich al snel om in mond-op-mond reclame.

Geef een reactie

*